Brand Toolkit: Bespaargroen

Brand Toolkit: Bespaargroen

Op deze pagina is alles te vinden over de persoonlijkheid van ons bedrijf. Van visuele identiteit, tone
of voice en iconen tot onze normen en waarden. We laten zien hoe je dit allemaal gebruikt om ons
bedrijf consistent en herkenbaar te houden. Deze informatie is alleen voor intern gebruik, zodat je er
zeker van kunt zijn dat iedereen bij Bespaargroen op dezelfde lijn zit als het gaat om het
vertegenwoordigen van het merk. Veel plezier in het duiken van onze identiteit!

Onze identiteit

Bespaargroen is opgericht door Michiel Fortuin, Lauren Visser, Jorben Saaltink en Rinze Bos. De co-founders kenden elkaar al langer en werkten voorheen samen aan projecten vanuit hun eigen onderneming. Ze zaten namelijk allemaal in hetzelfde kantoorgebouw. Michiel en Lauren zaten samen in een onderneming namelijk Merkmonsters. Michiel had veel klanten. Het idee voor Bespaargroen is ontstaan bij Michiel Fortuin die vanuit Merkmonsters veel samenwerkt met installatiebedrijven. Hij merkte vanuit deze sector een frustratie van veel offerteaanvragen met een lage conversie.

De waarden waar wij bij leven

Transparant

We zijn eerlijk bij alle aspecten van ons bedrijf, zowel tegenover onze klanten als collega’s. Dit houdt in dat we eerlijk zijn over bijvoorbeeld de kosten, advies en diensten. Naast transparant zijn, komen we ook onze beloften na.

Eenvoudig

Van het aanvragen van subsidies tot het zoeken van een passende installateur. Wij maken het verduurzamingsprocess voor elke consument makkelijk. Dit doen wij door de stappen naar verduurzamen op een platform te zetten.

Duurzaam

Bij Bespaargroen zetten we ons in voor een positieve impact op de planeet. Dit betekent het verminderen van de ecologische voetafdruk, het gebruik van duurzame producten en investeren in duurzame initiatieven.

Toegankelijk

Bespaargroen maken we verduurzaming voor iedereen beschikbaar, ongeacht inkomen of nationaliteit.
Dit betekent ook: een snelle klantenservice, vertaalde versies en persoonlijke begeleiding.

Ons logo

Bespaargroen heeft één logo, in twee varianten. Het primaire logo wordt gebruikt voor drukwerk, de website en content. Het secundaire logo wordt alleen gebruikt als beeldmerk wanneer het primaire logo niet past. Denk bijvoorbeeld aan een profielfoto’s.

Zorg ervoor dat er altijd genoeg witruimte om het logo heen staat. De witruimte ratio waar wij gebruik van maken is 7.3:1.

 

Logo dont's

Aan het gebruik van het logo zijn regels verbonden. Zo wordt het logo niet vervormd, staat het nooit op een vloekende achtergrond, en worden de kleuren nooit verandert. Ook moet er altijd worden gekeken naar de hoofdletter van het logo.

Het logo mag niet vervormd worden, en hoort de standaard ratio te hebben van 7.3:1.

De eerste letter van het logo is een hoofdletter. Bespaargroen wordt dus niet als BespaarGroen of bespaargroen geschreven.

De kleuren van Bespaargroen blijven altijd hetzelfde. De kleuren zijn meteoriet paars (HEX: #3F245C) en leafy green (HEX: #62B93C).

Het logo mag niet op achtergronden worden geplaats met een vloekende kleur. Gebruik daarom het liefst een witte achtergrond.

Lettertype

Het lettertype die Bespaargroen gebruikt voor het logo is Etelka medium. Dit lettertype wordt ook gebruikt voor alle kopjes. (Font bestand)

Voorbeeld text

Bespaartips voor jouw woning in Laak

Iedereen wil besparen op zijn energierekening. Hoe je dit het beste kunt doen verschilt per huis. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van het bouwjaar, en de maatregelen die bijvoorbeeld een vorige bewoner al heeft genomen. In deze blog zoomen we in op de wijk Laak in Den Haag. We kijken naar het soort woningen in deze wijk, en hoe deze woningen over het algemeen het beste verduurzaamd kunnen worden.

Kleuren

De primaire kleuren van Bespaargroen zijn groen en paars. Deze kleuren komen in elk grafisch aspect voor, denk aan flyers, boeken en merchandise. De secundaire kleur is wit. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor achtergronden.

De primaire kleuren van Bespaargroen zijn meteorite paars (HEX:#3F245C) en leafy green (HEX:#62B93C).
De secundaire kleur is wit (HEX: #FFFF), die voornamelijk alleen voor achtergronden worden gebruikt.

Marketing

Tone of voice 

Zinnen houden we simpel en begrijpelijk. Moeilijke informatie vertalen we naar makkelijke zinnen. Zinnen houden we simpel, kort en begrijpelijk. Moeilijke dingen worden makkelijk verwoord, zodat iedereen het kan begrijpen. Teksten moeten overkomen alsof we direct met de klant praat. We zijn eerlijk tegenover de klant, in elk aspect mogelijk. Als bedrijf tonen we medeleven voor klanten, en denken we met hen mee. Bij het schijven van een tekst wordt er rekening gehouden met de volgende punten:

Zeg maar je

Bespaargroen is een je-bedrijf, we willen op een makkelijke manier leerzaam overkomen. Wij willen klanten direct aanspreken, en gebruiken daarom bij elke vorm van klantencontact je. We gebruiken je voor blogs, artikelen, advertenties, informatie en klantencontact.

Verduurzamen hoeft niet saai te zijn

Bij Bespaargroen maken we verduurzamen leerzaam. We mensen leren hoe ze duurzaam kunnen leven. Maak het dus niet saai, een vleugje ironie en humor doet dus geen kwaad. Iets leerzaams moet ook leuk zijn.

Beeld gebruik

Bij Bespaargroen willen we ervoor zorgen dat de uitstraling, gevoel en beleving overal hetzelfde is. Voor het beeldgebruik hebben we enkele richtlijnen opgesteld om ervoor te zorgen dat we professioneel over komen.

De beelden zijn scherp, in een resolutie van 1080p of hoger.

De beelden hebben een aanhang met zowel het bedrijf als de opgegeven informatie.

De beelden zijn aantrekkelijk en passen bij de branding van het bedrijf.

De beelden lijkten niet te geposeerd.

Instagram

Bij Bespaargroen willen we ervoor zorgen dat de uitstraling, gevoel en beleving overal hetzelfde is. Voor het beeldgebruik

De huisstijl van Bespaargroen komt duidelijk naar voren.

Elke post gebruikt dezelfde lay-out. De afbeeldingen passen bij de content.

Neem hashtags op die relevant zijn voor de missie en doelstellingen van Bespaargroen.

Houd berichten eenvoudig, maar informatief en boeiend.

Alle foto’s moeten gekaderd of bijgesneden zijn voor eenvoudige weergave op Instagram stories of feeds.

Probeer elke week minstens één a twee keer te posten.

Content

Content is alle soorten media die wordt gedeeld op social media. Content marketing breng vele voordelen met zich mee. Content is belangrijk voor zowel social mediakanalen als Bespaargroens website.

Gebruik de tone of voice die Bespaargroen gebruikt: we zijn een je-bedrijf.

Maak verduurzamen niet saai, gebruik humor en ironie.

Voor de social mediakanalen, is het gebruik van emojis toegestaan.

De geplaatste content heeft samenhang met verduurzamen of het bedrijf.

Teksten worden geschreven in correct Nederlands.

De huisstijl van Bespaargroen komt voor in elk type content.

Video

Het is ook erg belangrijk dat ons merk op de juiste manier wordt gepresenteerd in videografie. Hiervoor zijn de volgende richtlijnen belangrijk.

Gebruik visuals die visueel aantrekkelijk zijn en passen bij de branding van Bespaargroen.

De lettertypes ‘Interstate’ en ‘Etelka’ worden altijd gebruikt.

Houd rekening met het auteursrecht bij het gebruik van muziek of andere media.

Zorg voor een professionele audiokwaliteit.

Kortere clips zijn vaak effectiever dan langere.

Voeg een call-to-action toe op het einde van de video.